read morepowrót do kącika zdrowia

Mówi się, że cukier jest ważną substancją zaopatryjącą nasz organizm w energię. Ale tak naprawdę, cukier, który zaopatruje nasz organizm w energię to GLUKOZA, która dostarczana jest nam w wystarczającej ilości z normalnych, niesłodzonych pokarmów (chleb, ziemniaki, makaron, ryż etc.) Dlaczego więc czasami mamy ochotę na coś słodkiego, czy nie należy wsłuchać się w nasz organizm? Niestety nasze odczucie smaku, w większości przypadków nie jest naturalne i zostało zaprogramowane w dzieciństwie. Aż 3/4 spożywanego przez nas cukru jest ukryte w prefabrykowanej żywności. Czym więc jest nasz cukier? Cukier nie jest produktem naturalnym, ale jedną z najczystszych substancji chemicznych, a wszystkie substancje odżywcze znajdujące się w buraku, czy trzcinie cukrowej (witaminy, sub. mineralne, błonnik) zostają wypłukane w procesie wytwarzania cukru. Cukier przyczynia się pośrednio do powstawania takich chorób jak:
  • próchnica (96-100% ludności),
  • otyłości, cukrzycy, kamieni żółciowych i nerkowych, dolegliwości wątroby, gościec
  • schorzeń aparatu ruchu: reumatyzm, artretyzm, zwyrodnienia kręgosłupa i dysków międzykręgowych
  • schorzeń organów trawiennych: zaparcia, zab. czynności wątroby, trzustki, jelita cienkiego i grubego
  • schorzeń naczyniowych: zapalnie żył, zawał serca, udar, skrzepy, arterioskleroza
  • osłabienie systemu immunologicznego: alergie, małą odpornością na infekcje -zap.pęcherza, grzybice
ukier jest złodziejem witamin, sam ich nie dostarczając Nasz organizm potrzebuje glukozy, jako czynnika energetyzującego, a szczególnie nasza kora mózgu. We naszej krwi krąży ok. 2 łyżeczek glukozy - i to w zupełności wystarcza. Podczas, gdy kawałek ciasta dostarcza ok. 7 łyżeczek glukozy, o wiele za dużo, żeby nasz organizm sobie z tym poradził. Co się wtedy dzieje? Trzustka zaczyna pompować do krwi insulinę, aby obniżyć poziom cukru we krwi. Ale ten skok insuliny odciąga z krwi więcej glukozy niż jest to potrzebne i poziom cukru nie jest na właściwym poziomie. W efekcie poziom cukru nadmiernie spada - a więc nasze mięśnie, organy, mózg - nie są wystarczająco zaopatrzone w energię. Efekt - załamanie się sprawności i wydajności, mózg dostaje sygnał - głód, który sprawia, że zaspakajamy go batonikiem i "zabawa" zaczyna się od nowa. Wtedy dochodzi do stanu zwanego hipoglikemią.
Objawy hipoglikemii:
  • nienormalne szybkie męczenie się
  • wydłużony czas reakcji
  • zaburzeniawzroku
  • zawroty głowy
  • drżenie mięśni
  • napady słabości
  • skurcze mięsni
  • zaburzenia snu
  • bóle głowy
  • napadowe pocenie się
  • kołatanie serca i inne
    Cukier uzależnia- gdybyśmy mieli codziennie szpinak na stole, w końcu, mielibyśmy go dosyć, bo jest to naturalna obrona organizmu przed jednostajnym odżywianiem, ale reakcja na słodycze jest inna. Co zatem jeść zamiast cukru? Naturalny cukier znajdujący się w owocach (ananasy, banany, brzoskwinie, czereśnie), które wraz z naturalnym cukrem dostarczają witamin, enzymów, minerałów, błonnika. Przetworzony cukier: daktyle suszone, figi suszone, morele itp. - (niesłodzone i niesiarkowane)
    SOKI. Zdecydowana większość producentów dosładza soki. Czytajmy etykiety, nawet, gdy jest napisane, że jest to 100% sok. Warto samemu wyciskać soki.
    OWOCE PUSZKOWANE I KONFITURY -nie polecam, gdyż zawierają dużo cukru.
    MUSLI- reklamowane, jako posiłek zdrowy, oprócz zdrowych płatków zawiera cukier: musli dr Oetkera -21,7% musli dla dzieci Hipp - 27,7% herbatka dla dzieci granulowana - 96%
    KAKAO- w swej normalnej postaci jest gorzkie, więc się dosładza, kakao instant to 79-97% cukru, używajmy karobu zamiast kakao
    Nutella 57,9% cukru
    Słodkie napoje: cola - 11%, lemoniada 12%
    Wiele rzeczy, które wydaje się nam, że nie zawierają cukru, są słodzone:
    • kapusta czerwona konserwowana 12,2%
    • kechup 50%
    • musztarda 18%

    Życzę wszystkim, żeby mieli siłę do rozstania się z cukrem, który jest złodziejem witamin, nie dając nic w zamian

    "O, jak słodkie jest słowo twoje dla podniebienia mego, słodsze niż miód dla ust moich" Ps.119,103