read morepowrót do kącika zdrowia

Soli w przeszłości była ceniona, używano jej jako środka płatniczego - stąd powiedzenie: "słono za coś zapłacić".
Zapotrzebowanie na sól u dorosłego człowieka wynosi 2-6 g dziennie(5 g= 1 łyżeczka). Szacuje się, że średnie spożycie soli w krajach rozwiniętych wynosi 15-25g/dobę (3-5 łyżeczek)- jak widać o wiele za duże.
    Są różne rodzaje soli:
  • sól szara - zawiera zestaw mikroelementów w najbardziej przyswajalnej postaci dla ludzi i zwierząt
  • sól różowa himalajska- zawiera ponad 84 różne mikroelementy
  • sól zwykła biała (poprzez oczyszczanie soli, pozbawia się ją środków mineralnych) wybielana ługiem sodowym
  • sól jodowana lub nie
  • sól morska (zanieczyszczenia metalami ciężkimi)

U osób stosujących odżywianie mleczno-jarskie zapotrzebowanie na sól jest bardzo małe, gdyż organizm czerpie ją z roślin, które zawierają jej dostateczne ilości.

Niekontrolowane uprzemysłowienie, nawozy sztuczne, którymi wyjałowiona jest gleba, doprowadziły świat do progu katastrofy ekologicznej, a poprzez to brak w naszej diecie różnych biopierwiastków. jednym ze sposobów uzupełnienia tych biopierwiastków jest używanie soli szarej, himalajskiej - nie pozbawionej "zanieczyszczeń" zawierających te właśnie mikroelementy. Wiadomo, że niektóre witaminy są przyswajane przez nasz organizm tylko z niektórymi mikroelementami, jeśli ich zabraknie - może taka sytuacja doprowadzić do chorób z niedoborów.
Jednak przy soleniu pokarmów, należy zachować umiar. Osoby ze schorzeniami wątroby, nerek z wysokim ciśnieniem użycie soli powinny zredukować do minimum, a brakujące im mikroelementy uzupełnić sokami jarzynowymi, owocami i otrębami.
Ale sód w pokarmach może występować pod innymi postaciami niż sól. A są to:
  • glutamian sodu E -621
  • benzoesan sodu E -220
  • węglan sodu (soda składnik proszku do pieczenia) E-500

Dlatego szczególnie osoby z nadciśnieniem tętniczym i chorobami nerek- powinny dokładnie czytać etykiety produktów, które kupują, gdyz duże ilości slo znajdują się właśnie w produktach przetworzonych. Udowodniono, że poprzez spożycie 300-400 g chleba - pokrywa się dzienną dawkę soli, gdyż chleb zawiera 2% tego związku.
Więcej potasu, mniej sodu! Udowodniono, że potas ma działanie ochronne w nadciśnieniu, gdzie nadmiar sodu powoduje wzrost ciśnienia tętniczego. U osób z nadciśnieniem tętniczym wskazane jest wzbogacenie diety w produkty zawierające potas, takie jak: owoce, warzywa i nasiona warzyw strączkowych. Obok potasu również magnez i wapń mają korzystne działanie w regulacji ciśnienia.


"Mowa wasza niech będzie zawsze uprzejma, zaprawiona solą, abyście wiedzieli, jak macie odpowiadać każdemu" Kol.4,6